Deontologie
Artikel 223 CDA
Een geschil tussen de advocaat en de cliënt-consument
Informeer de stafhouder
Ik stel vast dat weinig of geen aandacht is voor artikel 223 Codex deontologie voor advocaten dat bepaalt: ‘ De advocaat die betrokken is in een consumentengeschil is gehouden zijn stafhouder, en gebeurlijk ook zijn verzekeraar, onverwijld in te lichten.’
Om u beter te informeren verwijs ik naar het advies van 675 van de OVB Orde van Vlaamse Balies | Advies 657, dat samengevat leest:
‘Artikel 223 van de Codex – een consumentengeschil omvat niet uitsluitend ereloongeschillen tussen de cliënt-consument en de advocaat, maar bijvoorbeeld ook geschillen waarin de aansprakelijkheid van de advocaat in het gedrang is. Het inlichten van de verzekeraar (en de stafhouder) is niet beperkt tot de zaken waarin een beroep wordt gedaan op de Ombudsdienst Consumenten Advocaten (OCA).
Een advocaat die zijn ereloon wil invorderen lastens een cliënt-consument, moet zijn stafhouder hierover informeren; een voorafgaande toelating van de stafhouder om te dagvaarden is niet vereist.’
Advies van de stafhouder
- Ik verzoek u, indien u betrokken bent in een consumentengeschil (welke aard ook), de stafhouder te informeren.
U kan uiteraard steeds een onderhoud vragen met de stafhouder voor een bespreking van uw problematiek.
- Ik adviseer u preventief de verzekeraar beroepsaansprakelijkheid in te lichten over uw mogelijke beroepsaansprakelijkheid.
Ook de verzekeraar acht het opportuun dat advocaten preventief hun eventuele beroepsaansprakelijkheden melden.
30.08.2024
Frank Van Vlaenderen
stafhouder