Steunpunt bewindvoering: dossier 2022/16

We overlopen graag een aantal informatieve voorbeelden uit het jaarverslag. 

Het volledige jaarverslag kan u hier vinden.

  • Dossier 2022/16 (vraagsteller/melder: zorgsector)

“Wanneer een cliënt onder bewindvoering staat, bestaat de mogelijkheid dan dat de cliënt een bank-app op zijn/haar smartphone staan heeft waar hij/zij verrichtingen kan zien van 1 bepaalde rekening of zijn alle rekeningen dan zichtbaar?”

De commissie stelde naar aanleiding van deze vraag vast dat het op heden een tekortkoming is dat er geen bank app kan worden gekoppeld aan een (zakgeld)rekening van een beschermde persoon. Ook bij het uitvoeren van online aankopen stellen er zich op dat vlak problemen indien een persoon onder beschermingsstatuut staat.

Een bewindvoering treft een breed spectrum aan personen met verscheidene problematieken en met verschillende mogelijkheden. Nu wordt iedereen over dezelfde kam geschoren doordat het gebruik van een bank app voor niemand mogelijk is (uitgezonderd bij een tweetal banken), zelfs al heeft een beschermde persoon de capaciteiten om deze te gebruiken.

De commissie wil dan ook het signaal geven naar de beleidsmakers toe dat het een tekortkoming is dat beschermde personen afhankelijk zijn van hun bank of zij al dan niet in de mogelijkheid zijn om een bank app te gebruiken. Indien een beschermde persoon de vaardigheden bezit om een bank app te hanteren en de bewindvoerder akkoord gaat met deze praktische manier van werken, zou elke bank de beschermde persoon de mogelijkheid moeten kunnen bieden om de bank app te gebruiken. Indien dit niet het geval is, kan dit als discriminerend worden aangevoeld.

Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp
Email

Ook interessant

Wenst u iets te publiceren?

Heb je een vraag of iets te melden aan de stafhouder en het team van Balie Gent? Laat uw berichtje hieronder achter.